top of page

Musikk og de praktisk-estetiske fagene

Dette vil bli en blogg for å fremme det å utøve musikk eller andre praktisk-estetiske hobbyer uansett alder. Jeg er fullstendig enig i et fokus på fysisk fostring i dagens samfunn, men jeg ønsker å bidra slik at dette ikke blir et for ensidig fokus. Derfor vil jeg i denne bloggen komme med innlegg som er med på å fremme aktiviteten av og fokuset på praktisk-estetiske fag gjennom et hovedfokus på musikk og samspill.

Videre har jeg fått tillatelse fra den amerikanske trombonisten og musikkpedagogen Anthony Mazzocchi til å oversette noen av hans innlegg på www.musicparentguide.com. På denne nettsiden har Anthony Mazzocchi flere ulike innlegg hvor han reflekterer over og gir oss instruktører, dirigenter og ikke minst foresatte, hjelp når våre barn oppdager en interesse for musikk og andre estetiske felt.

Hva er praktisk-estetiske fag? Kunst og håndverk, musikk, dans og drama samt skjønnlitteratur er konkrete aktiviteter som tar utgangspunkt i et komplekst begrep kalt estetikk. I denne sammenhengen kan vi se på estetikk som «læren om kunnskap som kommer til oss gjennom sansene», og det er hvordan vi utøver og utvikler oss i et estetisk fag jeg er opptatt av. Når jeg øver på saxofonen, spiller eller dirigerer en konsert, jobber jeg med et konkret håndverk som krever kreativitet, formidlingsevne og en estetisk sans som er veldig vanskelig å forklare.

Jeg er overbevist om at det å spille et instrument, skrive en skjønnlitterær bok eller poesi, danse, være skuespiller eller jobbe med billedkunst, gir oss en treningsøkt for hjernen som kan være like så viktig for kroppen som en løpetur - og når vi har mulighet til å gjøre dette sammen med noen er det helt fantastisk!

Avslutningsvis på mitt første innlegg legger jeg ved en flott visualisering om hva jeg vil frem til.


Featured Posts
Check back soon
Once posts are published, you’ll see them here.
Recent Posts
Archive
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page